stappenplan voor vrouwen die een eigen online business willen starten

Van droom naar realiteit: stappenplan voor vrouwen die een eigen online business willen starten

Gastblogger Brigit van JouwBusinessOnline.com weet als geen ander hoe je van passie je werk maakt.

Haal jij voldoening uit je werk?
Of werk je omdat het nou eenmaal de rekeningen betaalt?

Voel je nog echt de passie voor je werk of merk je dat het je meer energie kost dan oplevert?

Misschien dagdroom je wel eens over hoe het zou zijn als je elke dag zou kunnen doen wat je leuk vindt en mensen zou kunnen helpen met datgene waar jij goed in bent.

Je verlangt naar meer vrijheid en voldoening in hetgeen wat je doet.
Meer tijd voor jezelf en voor je gezin en minder gehaast en gejaag.

Heb je wel eens nagedacht over het starten van een online bedrijf?

Stel je eens voor dat jij elke dag kunt doen waar je blij van wordt. Dat je weer energie krijgt van je werk in plaats van dat het je energie kost..

Veel vrouwen spenderen een groot deel van hun tijd op hun werk en doen werk waar ze goed in zijn, maar halen er weinig energie of voldoening uit.
Ze verliezen hun enthousiasme, creativiteit, en dat vuurtje.
Ze leven een beetje op de automatische piloot omdat er weinig energie meer over is na een dag werken.

Dit zie je overigens ook vaak bij vrouwen die na de geboorte van hun kinderen stoppen met werken om voor de kinderen te zorgen.
Het voelt als hun taak en verantwoordelijkheid, maar ze missen de drive, het enthousiasme en écht iets doen waar je zelf gelukkig van wordt.

Stel je eens voor dat je elke dag kunt doen waar jij gelukkig van wordt.
Dat je niet meer hoeft te haasten en jagen om op tijd op je werk te zijn?
Dat jij je eigen regels en werktijden bepaalt?

Een online business waarin jij de regels bepaalt en werkt waar, wanneer en hoeveel je wilt..

Er is meer dan ooit vraag naar mensen met kennis en ervaring. Maar ook naar motivators, inspirators, of mensen die moeilijke dingen makkelijk maken.

Je kunt écht van datgene waar jij goed in bent of waar je mega enthousiast van wordt je werk maken.
Je kunt geld verdienen met datgene waar jij gelukkig van wordt.


In mijn geval verkoop ik mijn kennis over online marketing en techniek, maar anno 2025 is er zó veel vraag naar oplossingen voor problemen en gericht resultaat dat je daadwerkelijk voor vrijwel álles een online product of aanbod kunt maken.

Mensen willen gemak, snelheid, en tijdbesparing

Tijden veranderen. Mensen willen sneller resultaat en meer gemak.
Om iets te leren willen ze niet meer naar een klassikale bijeenkomst of een jaaropleiding.
Ze willen leren, ontdekken en groeien.
Maar wel op eigen tijd en in eigen tempo.
Ze willen kunnen leren van iemand waar ze een klik mee hebben.

Leren en groeien willen mensen op vrijwel élk vlak van hun leven. Dat kan zijn werk/business, persoonlijke ontwikkeling, gezondheid of financiën, maar denk ook aan thema’s als liefdevol verbinden met je baby, meer zelfvertrouwen, het trainen van je hond, of het ontdekken van je passie.

Er is meer dan ooit vraag naar online aanbod dat makkelijk en snel te consumeren is

Dit is dus dé kans voor jou om zelf je eigen online business te starten.

En daarvoor hoef je echt niet direct je baan in loondienst op te zeggen. Je kunt dit ook prima ‘on the side’ doen en stap voor stap verder uitbouwen.

Start met een eerste online aanbod. Een online product.

Dat kan een stappenplan zijn, een template, een e-book, een mini-cursus, een audio-training, of misschien wel een online community of membership.

Het is anno 2025 niet moeilijk meer om een online product te maken en te verkopen.
Ook zonder website, gelikte visite-kaartjes of content maken op elk social media kanaal.

Mijn stappenplan voor het simpel starten van een online business:

1. Ontdek datgene waar jij mega-enthousiast van wordt of rete-goed in bent.

Wat is een thema of onderwerp waar jij uren over kunt praten?
(persoonlijke ontwikkeling, kinderen, human design, gezond eten/leven, astrologie, hormonen of dat waar jij niet over uitgepraat raakt)
Waar heb jij veel over geleerd in je leven?
(structuur aanbrengen in je huis/administratie/leven, plannen, organiseren, zelfvertrouwen, mindset)
Welke kennis heb jij over een bepaald onderwerp waarmee je andere enorm zou kunnen helpen?
(opvoeden van kinderen, adhd, verantwoord sporten, content maken, social media, techniek)
Wat gaat jou ontzettend makkelijk af terwijl anderen daar vaak veel moeite mee hebben?
(verbanden zien, structuur aanbrengen in de chaos, luisteren, boekhouding, planningen maken)
Wat heeft jou enorm geholpen om bepaalde resultaten te behalen?
( mindfulness, mediteren, werken met stappenplannen of systemen, suikervrij eten)
Waarvan denk jij echt ‘dit zouden meer mensen moeten weten’?
( hoe kinderen leren, hoeveel invloed hormonen kunnen hebben, hoe je AI slim inzet, hoe je een realistische planning maakt, hoe je beter om kunt gaan met emoties)
Wat zeggen mensen altijd over jou? ‘Jij kunt zo goed ……’
(luisteren, gitaar spelen, zien wat er echt speelt, motiveren, inspireren, mensen aanzetten tot actie, de kern van een probleem doorzien)
Welke hobby heb jij waar je anderen over zou kunnen leren?
(haken, breien, honden trainen, piano spelen, huizen stylen)

Je kunt echt met bijna iedere skill andere mensen helpen.

Je hoeft jezelf ook geen coach te noemen als je dat niet wilt of als dat niet bij je past.
Realiseer je dat niet iedereen op zoek is naar kennis of diploma’s.
Veel mensen willen gewoon een oplossing voor hun probleem. Een bepaald resultaat behalen. Dingen sneller en makkelijker kunnen doen. Gemotiveerd worden. Een stappenplan. Een stok achter de deur.
Ze zoeken de juiste persoon, de juiste energie, en de juiste hulp bij datgene waar ze in willen leren of groeien.

2. Weet wie je wilt helpen

Het áller állerbelangrijkste wanneer je een online aanbod succesvol wilt verkopen:
Wéét wie je ideale klant is.
Je wilt écht in de huid kruipen van jouw meest ideale klant en ontdekken wat hij of zij nodig heeft en hoe je hem of haar het beste kunt helpen.Pas als je écht weet wie je ideale klant is kun je jouw product gemakkelijk verkopen.

Je komt er dus niet met ‘mijn ideale klanten zijn vrouwen die meer rust willen.’

Nee wie is éxact die ideale klant?

Hoe oud is deze persoon?
Hoe leeft ze?
Waar wordt ze gelukkig van? Wat doet ze graag?
Maar ook;
Welke gedachten heeft ze? Waar struggelt ze mee? Waar verlangt ze naar?
Waar droomt ze van? Wat houdt haar tegen om die dromen waar te maken?
Pas dán kun je een geweldig online aanbod maken en de juiste content maken om je aanbod te verkopen.

3. Een onweerstaanbaar eerste aanbod

(en nee, geen loei van een online programma, maar een simpel aanbod waarmee je veel klanten kunt helpen)
Ik zie veel te veel startende ondernemers zichzelf een burn-out in werken omdat ze meteen een monsterprogramma willen maken.
Een aanbod waar ze zelf helemaal in verdwalen omdat het zo groot is en wat ze uiteindelijk ook niet verkocht krijgen omdat er te weinig vraag naar is (geen goed vooronderzoek gedaan) en ze nog totaal geen credits hebben opgebouwd bij hun publiek.

Start dus met een laagdrempelig eerste online aanbod. Om bereik te creëren, vertrouwen op te bouwen en vooral ook veel input en feedback te verzamelen.
Die feedback kun je daarna verwerken en met de input van je eerste klanten kun je veel makkelijker een groter aanbod uitwerken of je aanbod steeds meer optimaliseren en het gewoon héél vaak gaan verkopen 😉.
Door een eerste aanbod te verkopen en uit te testen ga je ook steeds meer ontdekken wie echt je meest ideale klant is (en ook wie niet 😉) en kun je met die informatie weer betere content maken om je aanbod te verkopen.

Er is véél online aanbod op dit moment. Wat je dus wilt is onderscheidend zijn. In je content en in je aanbod.
Wat maakt jouw aanbod uniek, en waarom willen mensen bij JOU kopen?
Daarnaast wil je een heldere en duidelijke belofte delen.
Je verkoopt de bestemming. Niet de reis.
Je wilt dus heel duidelijk maken wat jouw aanbod je ideale klant oplevert en welke resultaten ze gaan behalen.
Je ideale klant heeft namelijk een probleem én een verlangen. Jouw aanbod is het bruggetje van het probleem naar het verlangen van je ideale klant. Je aanbod is het middel, maar je verkoopt de bestemming 😊.

4. Een duidelijke klantreis en simpele strategie

Om je aanbod te verkopen wil je een duidelijk plan neerzetten wat ervoor zorgt dat je potentiële klant van een eerste kennismaking met jou ook daadwerkelijk je aanbod koopt. En ik zal je vast uit de droom helpen; niet iedereen is je ideale klant, of koopt direct 😉 Je wilt dus vertrouwen opbouwen.
Afhankelijk van de niche waar je je in bevindt en wie je ideale klant is leggen mensen een bepaalde route af waarna ze wel of niet klant bij je worden.
Ze komen je bijvoorbeeld tegen op social media, gaan via je link in bio naar je aanbodpagina, checken je salespage en kopen je aanbod.

Dit is alleen het meest gunstige geval 😉. In veel gevallen is er iets meer nodig en wil je eerst nog wat meer bewustwording, herkenning en vertrouwen opbouwen bij je ideale klant.
Je wilt er dus voor zorgen dat je ideale klant meer van je te weten komt en je niet uit het oog verliest.
Je bouwt dus een soort van route-plan:
Hoe komt je ideale klant in contact met jou? Hoe ga je zichtbaar worden?
(social media, advertenties, you-tube, pinterest, website vindbaar maken in Google)
Hoe bouw je vertrouwen op bij je ideale klant?
(contentstrategie, creëren bewustwording, herkenning en opbouwen vertrouwen)
Hoe zorg je dat je ze niet uit het oog verliest?
(volgers opbouwen, e-maillijst opbouwen, community)
Heel belangrijk hierbij is dat je een manier vind om je volgers en bezoekers nog te kunnen bereiken en dat je niet alleen afhankelijk bent van een social media algoritme)
Hoe leidt je jouw ideale klant stap voor stap van je content naar je aanbod?
Bij de een is de klantreis heel kort (social media pagina -> aanbod) maar bij de meeste online producten wil je net wat meer toevoegen om echt te zorgen dat mensen voor JOU kunnen kiezen.
(denk dus aan meer consistente kanalen zoals een podcast, mailinglijst, You-Tube of advertenties)

5. Tools waarmee je je online product aan kunt bieden en simpel kunt verkopen

Om ervoor te zorgen dat je jouw online aanbod goed in de markt zet je het ook daadwerkelijk (het liefst aan de lopende band) gaat verkopen zijn er tegenwoordig online tools die dat heel erg gemakkelijk maken.
Zo zijn er tools voor het opnemen en delen van video’s, het maken van e-books & presentaties, en het geven van een online workshop.

Tegenwoordig zijn er zelfs tools waarmee je online cursussen of trainingen aan kunt bieden én kunt verkopen.
Zelf werk ik bijvoorbeeld met Kennis.shop, een online betaal & cursus-systeem.
Met dit systeem kun je jouw online product aanbieden en geheel geautomatiseerd, en elk moment van de dag verkopen zonder dat je er nog aan te pas komt.

Verder gebruik ik zelf ook nog tools voor het aantrekken, onboarden en opvolgen van klanten waardoor zo’n 80% van mijn klantreis geheel geautomatiseerd verloopt.

In mijn Online Business Toolguide deel ik alle tools waarmee je een online aanbod maakt én geheel geautomatiseerd verkoopt.

Deze tools besparen mij minimaal 6 á 8 uur werk per week én leveren me sneller extra omzet op.
In deze toolguide vertel ik je precies welke tools ik gebruik en hoe ze samenwerken. 

Je krijgt een kijkje achter de schermen + uitleg over hoe deze tools (samen)werken.

Klik hier om de Online Business Toolguide gratis aan te vragen.

Dan mijn aller-laatste bonustip:

Start KLEIN. Je hoeft niet direct een compleet imperium te bouwen.

De grootste fout die veel startende online ondernemers maken is dat ze zich eerst een half jaar opsluiten om alles tot in de puntjes uit te werken.
Ze denken te groot.

Een website maken, een logo laten maken, visitekaartjes drukken, van A tot Z een compleet aanbod uitwerken, huisstijlkleuren bedenken, aanpassen en weer veranderen…

Mijn tip is echt: Houd het klein.
Zet de eerste stap. Ga DOEN.

Schrijf je in bij de KVK, bedenk wie je wilt helpen en waarmee en creëer daarvoor een eerste aanbod.

Ga delen over wat je gaat doen. Neem mensen mee in je proces.
Dat hoeft niet meteen op Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok én You-Tube.

Start met één kanaal, en bouw daarna verder uit.
Ga je eerste klanten helpen en een simpel eerste aanbod en werk vanuit daar verder!

Kun je wel wat hulp gebruiken, wil je niet eindeloos blijven googelen, maar wil je gewoon stap voor stap leren hoe jij een eigen online business start?
Check dan even mijn Online Business Academy.
In deze Online Academy leer je stap voor stap, en in eigen tijd en tempo, hoe je zelf jouw eigen online business bouwt en hoe je simpel en snel je eerste online aanbod verkoopt.

You Go girl!

De wereld wacht op vrouwen die iets willen en kunnen betekenen.
En jij bent het waard om te doen waar je gelukkig van wordt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *